ARTIKKELIT KAIKKI NÄYTTÖTYÖT VIDEOPROJEKTIT

Business Mama -lyhytelokuva

Myös tänä vuonna osallistuin Northern Script -lyhytelokuvaprojektiin. Eroa viime vuoteen oli se, että teimme vain yhden lyhytelokuvan porukalla ja käsikirjoituksia oli vain kolme mistä valita.

Valitsimme Cynthia Fahlmann Nielsenin kirjoittamaan ”Business Mama” -lyhytelokuvaan, joka seuraa yksinhuoltajaäidin ja hänen kahden pienten lapsiensa päivää. Miten äiti pystyy elämään suosittuna influencer -elämäänsä samalla kun lapset häiritsevät jatkuvasti? Tunnelma kiristyy kohtaus kerrallaan. Pian tapahtuu jotain, josta livelähetyksen katsojat järkyttyvät.

Business Mama -lyhytelokuva opettaa katsojalle ettei kaikki ole sitä miltä asiat näyttävät, tai tässä tapauksessa kuulevat. Joskus stressi saa meidät sanomaan mitä emme tarkoittaisi.

Pidin tämän projektin ohjaamisesta. Sain sopivasti haastetta kuvauspäiville. Opin tekemään lennosta muutoksia vuorosanoihin, kuvakulmiin ja ihan kokonaisiin kohtauksiin. Näistä huolimatta kokonaisuudesta tuli hyvä ja selkeä.

ESITUOTANTO

Alkuun jaettiin roolit, ja pääsin toiveeni mukaan olemaan ohjaaja. Ensimmäiseksi tehtäväksi tehtiin omat moodboardit omasta näkemyksestä lyhytelokuvasta. Seuraavana päivänä toteutettiin niiden pohjalta yhteinen moodboard, johon keräsimme lokaatioon, lavastukseen ja puvustukseen esimerkkejä. Tein vielä lisäksi henkilöistä ja lyhytelokuvan tunnelmasta moodboardin helpottaakseni työskentelyä. Halusin, että videossa tulee esiin elämä vilkkaiden lasten kanssa, ja sen tuoma väsymys.

Käsikirjoitusta lukiessani mietin ”Mistä saamme 5- vuotiaat näyttelijät?”. Toiveenani myös oli, että kaikki näyttelijät olisivat samasta perheestä, jotta näyttely sujuisi luontevammin eikä lapset ujostelisi koko päivää. Mieleeni tuli ystäväni perhe. Täydelliset näyttelijät: kaksi pientä ja vilkasta lasta sekä äiti. Onneksemme he olivat heti innolla tulossa projektiin!

Jatkoin tuotannon edistämistä tekemällä kuvaajamme Ville Salmen kanssa kuvakäsikirjoituksen ja kuvauslistan. Itse tekemät dokumentit auttoivat paljon kuvauksissa, kun tiesin tarkalleen mitä, missä ja milloin kuvata.

KUVAUSPÄIVÄT

Ennen kuvauspäiviä kävimme valaisijan ja tuottajan kanssa katsomassa lokaation ja veimme osan kalustosta jo valmiiksi. ​Kuvasimme kolmena peräkkäisenä päivänä noin klo 9 – 14.

Kuvauspäivät menivät oletettua paremmin, vaikka pieni paine oli koko ajan. Lapsinäyttelijät kun eivät jaksaneet kovin kauaa keskittyä ja useamman kerran saman kohtauksen toistaminen veti levottomaksi. ​

EDITOINTI

Alkuperäisen editoijan sairastuessa otimme kuvaussihteerin Yaren Gözin kanssa vastuuta. Tein raakaleikkauksen, jonka jälkeen tein tarvittavia grafiikoita samalla kun Yaren teki värimäärittelyitä. ​

Leikkaaminen oli helppoa kun tiesin lyhytelokuvan kulun. Haasteita tuli joissakin kuvakulman vaihdoksissa, kun niissä piti tarkasti katsoa käsien ja kasvojen liikkeitä.​

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *